Aşağıdaki URL'yi tıklayınız https://www.visualstudio.com/tr/vs/community/ ve aşağıdaki ekran gösterilecektir.
2. Adım
İndir düğmesini tıkladığınızda, bir yükleyici dosyası
sisteminize indirilmeye başlar.
3. Adım
Dosya sisteminizde tamamen
indirildikten sonra, dosyayı tıklayın ve kurulumu çalıştırın. Burada dikkat
edilmesi gereken önemli bir nokta, Visual Studio'nun tüm bölümlerinizde bir
yerde mevcut olması için en az 9 GB alan talep etmesidir. Lütfen bu
gereksinimin kurulumla devam etmesini sağlayın.
"Kabul ediyorum" onay kutusunu işaretleyin ve
sihirbazın sağ alt kısmında İleri düğmesi görüntülenir. Devam etmek için
tıklayın.
4. Adım
Belirli veya tamamlanmış
özellikleri yüklemek için aşağıdaki seçeneklerden birini belirleyin. Tüm
özellikleri yüklemek en iyi yöntemdir, yine de gereksinimlerinize bağlı olarak
seçim yapabilir ve Yükle'yi tıklatabilirsiniz.
5. Adım
Yükleme işlemi, yararlı
kaynakların ve diğer dosyaların İnternet bağlantınızın hızına bağlı olarak
yüklemeyi tamamlamak için İnternet'ten indirilmesi biraz zaman alıyor. Kurulum
sırasında kurulumu tamamlamak yalnızca 1 saat sürdü.
6. Adım
Kurulum bittikten sonra Visual Studio Community 2013'ü
makinenize kurulmuş oluyor, aşağıdaki pencereyi gösterir. Visual Studio'yu
başlatmak için "Başlat" ı tıklayın.
7. Adım
Hoş Geldiniz ekranı, Microsoft Hesabınızla ilk kez oturum
açmanızı ister.
8. Adım
"Oturum aç" ı tıklayın, oturum açma kimlik
bilgilerinizi girmeniz istenir.
9. Adım
Microsoft kimlik bilgilerinizle oturum açın ve Oturum Aç'ı
tıklatın. Bir Visual Studio Çevrimiçi hesabı oluşturmanız istenir. Ya birini
oluşturmayı seçebilir veya "Şimdi değil, belki daha sonra" seçeneğini
tıklayarak atlayabilirsiniz.
10. Adım
Ardından, ortam ayarlarınızı seçmeniz istenir. C #
programcısı iseniz, Geliştirme ayarlarınız olarak Visual C # 'yi seçin. Ayrıca,
üç seçenekten birinden renk temanızı seçebilirsiniz.
11. Adım
Geliştirme ayarlarınızı tamamladığınızda, Visual Studio'yu
Başlat'a tıklayın ve tamamiyle işlevsel olan Visual Studio Topluluğu 2013'ü
ücretsiz olarak kullanabilirsiniz.
Visual
studio'da proje oluşturma adımları
1. Adım
Yeni proje oluşturmak için File menüsünden
New Project’e tıklıyoruz
2. Adım
Karşımıza çıkan pencerede önce visual c# daha sonra Console Application
seçerek aşağıda Name kısmına projeye uygun bir isim yazıyoruz son olarak Browse
butonuna tıklayarak projemizin kayıt edilecek yerini belirliyoruz, ok’ye
tıkladığımızda proje oluşturulmuş oluyor.
Kodlarımız belirlenen yere yazılıyor, yukarıda bulunan yeşil
start simgesine tıklandığında kodumuz çalıştırılmış oluyor.
Değişken Tanımlama Kuralları
Değişken Nedir: Verilerin geçici olarak saklandığı yerdir. Değişkenlere kab
veya kutu benzetmesi yapabiliriz.
Değişken
tanımlarken mantıklı isimler vermeye çalışalım. Yazacağınız program birkaç
satırdan oluşuyorsa sorun yok. Ama yüzlerce satır olduğunu ve bunlar içinde
yüzlerce değişken ismi olduğunu düşünün. Programın ileri aşamalarında çıkılmaz
bir hal alır.
yazili1 değişkeni için y1 kullanmamız işimizi zorlaştırır.
Kurallar:
1-Değişken ismi içerisinde boşluk kullanılmaz.
Doğru – Adi_Soyadi
Yanlış — Adi Soyadi
2-Değişken isimleri rakam veya özel karakterler ile başlayamaz.harf
ile başlamalıdır.
Doğru — Sozlu1
Yanlış — 1.Sozlu
3-Programlama dilinin kullandığı komut satırları değişken ismi
olarak kullanılamaz.
int void
string try
4-Değişken isminin 255 karakterden fazla olmaması gerekir.
5-Değişken ismi içerisinde harf,rakam ve alt çizgi dışındaki
karakterler kullanılmamalıdır.
Doğru — Adi_Soyadi
Yanlış — Adi+Soyadi
Değişken Tipleri C#
int : Hafızada 4 baytlık yer kaplayan tamsayı
tipidir. -2.147.483.648 ile 2.147.483.647 arasında değer alır.
Örnek :
int alinan_yol;
double: Hafızada 8 baytlık yer kaplayan ondalık
sayı tipidir. + veya - 5*10-324 ile + veya
– 1,7*10308 arasında
değer alır.
char: Hafızada 2 baytlık yer kaplar.Bir karakter atanabilir.
Örnek :
char tus;
string: Sınırsız . string a="Ben bir zaman
kaybıyım, beni boşver hocam";
C#'ta
değişken tanımlama
Çoğu programlama dilinde değişkenler kullanılmaya
başlanmadan önce tanımlanırlar. Aşağıdaki şekli inceleyiniz.
Yukarıdaki şekilde C#'ta değişken tanımlamanın nasıl
yapıldığı anlatılmıştır. Değişken türü bellekte ayrılan gözeneğin büyüklüğünü
belirtmemizi sağlar. Değişken adı da bu gözeneğe verdiğimiz adı belirtir. Doğal
olarak bu gözenekteki veriye erişmek istediğimizde veya bu gözenekteki veriyi
değiştirmek istediğimizde bu adı kullanacağız. Yukarıdaki şekilde
-2,147,483,648 ile 2,147,483,647 arasında (sınırlar dâhil) bir değer tutabilen
ve adı "ad" olan bir bellek gözeneği oluşturduk.
Değişkenlere
değer atama
Çoğu programlama dilinde değişkenler tanımlandıktan
sonra direkt olarak programda kullanılabilirler. Ancak C#'ta değişkeni
tanımladıktan sonra ayrıca bir de ilk değer atamak zorundayız. Aksi bir durumda
değişkeni programımız içinde kullanamayız. Değişkenlere değer atama şöyle
yapılır:
ad=5;
Burada ad değişkenine 5 değerini atadık. Bu en basit
değer atama yöntemidir. Ayrıca şunlar da mümkündür:
int a=5;
int b, c, d, e;
int f=10, g, m=70;
Birinci satırda tanımlama ve değer vermeyi aynı
satırda yaptık. İkincisinde aynı türden birden fazla değişken tanımladık.
Üçüncü satırda ise tanımladığımız değişkenlerin bazılarına değer verirken
bazılarına vermedik.
Değişken
türleri
Yukarıda değişken tanımlarken değişken türü
için int kullanmıştık. C#'ta bunun gibi farklı kapasitelere sahip bir
hayli daha değişken türü vardır. Ayrıca bazı değişken türleri sayısal, bazıları
da metinseldir. Sayısal türler aşağıdaki tabloda listelenmiştir:
Tür
|
Boyut
|
Kapasite
|
Örnek
|
byte
|
1 bayt
|
0, ..., 255 (tam sayı)
|
byte a=5;
|
sbyte
|
1 bayt
|
-128, ..., 127 (tam sayı)
|
sbyte a=5;
|
short
|
2 bayt
|
-32768, ..., 32767 (tam
sayı)
|
short a=5;
|
ushort
|
2 bayt
|
0, ..., 65535 (tam sayı)
|
ushort a=5;
|
int
|
4
bayt
|
-2147483648,
..., 2147483647 (tam sayı)
|
int
a=5;
|
uint
|
4 bayt
|
0, ..., 4294967295 (tam
sayı)
|
uint a=5;
|
long
|
8 bayt
|
-9223372036854775808, ...,
9223372036854775807 (tam sayı)
|
long a=5;
|
ulong
|
8 bayt
|
0, ...,
18446744073709551615 (tam sayı)
|
ulong a=5;
|
float
|
4 bayt
|
±1.5*10-45, ...,
±3.4*1038 (reel sayı)
|
float
a=5F; veya float a=5f;
|
double
|
8
bayt
|
±5.0*10-324,
..., ±1.7*10308 (reel sayı)
|
double
a=5; veya double a=5d; veya double a=5D;
|
decimal
|
16 bayt
|
±1.5*10-28, ...,
±7.9*1028 (reel sayı)
|
decimal
a=5M; veya decimal a=5m;
|
Dikkat ettiyseniz bazı değişken türlerinde değer
atarken değerin sonuna bir karakter eklenmiş, bu değişken türlerindeki
değişkenlere değer atarken siz de bunlara dikkat etmelisiniz. Sıra geldi
metinsel türlere:
Tür
|
Boyut
|
Açıklama
|
Örnek
|
char
|
2
bayt
|
Tek
bir karakteri tutar.
|
char
a='h';
|
string
|
Sınırsız
|
Metin
tutar.
|
string
a="Ben bir zaman kaybıyım, beni boşver hocam";
|
String türüne ayrıca char ve/veya string sabit ya da
değişkenler + işaretiyle eklenip atanabilir. Örnekler:
char a='g';
string b="deneme";
string c=a+b+"Viki"+'m';
C#'ta hem metinsel hem de sayısal olmayan türler de
vardır:
Soru: Aşağıdaki değerler için değişken tanımlayınız.{4, 5.6, 5, 9.3}
Soru: 5 adet değişken tanımlayınız, bu değişkenlerin 3 tanesi giriş diğer 2 tanesi ise çıkıştır. Giriş değişkenlerin değerleri aşağıdaki gibidir.
{2.3, 9, 10}
Değişkeni
programımız içinde kullanma
Şimdiye kadar değişkenleri tanımlayıp ilk değer
verdik. Şimdi değişkenleri programımızda kullanmanın zamanı geldi. Bir örnek:
using System;
class degiskenler
{
static void Main()
{
int a=5;
Console.WriteLine(a);
}
}
Burada a değişkeninin değerini ekrana
yazdırdık. Başka bir örnek:
using System;
class degiskenler
{
static void Main()
{
int a=5;
int b=8;
Console.WriteLine(a+b);
}
}
Bu programda iki değişkenimizin değerlerinin toplamını
ekrana yazdırdık.
using System;
class degiskenler
{
static void Main()
{
string a = "Merhaba", b = "C#";
Console.WriteLine(a+b);
}
}
Bu programda aynı satırda iki tane string değişkeni
tanımladık ve değer verdik. Bu değişkenlerin
değerlerini WriteLine metoduyla ekrana yan yana
yazdırdık. WriteLinemetodu + işaretini gördüğünde sayısal
değişken ve değerleri toplar, string türünden değişken ve değerleri yan yana
yazar, char türünden değişken ve değerlerin Unicode karşılıklarını
toplar. Ancak tabii ki + karakterinin ayırdığı değişken veya
değerler char ile stringse char karakterle string metni yan yana
yazar.
using System;
class degiskenler
{
static void Main()
{
string a;
a=Console.ReadLine();
Console.WriteLine(a+"
metnini yazdınız.");
}
}
Sanırım şimdiye kadar yazdığımız en gelişmiş program
buydu. Bu program kullanıcıdan bir metin alıp bunu ekrana "... metnini
yazdınız." şeklinde yazıyor. Geçen derste ReadLinemetodunu kullanıcı
entera basana kadar programı bekletmek için kullanmıştık.
Aslında ReadLine metodunun en yaygın kullanımı kullanıcının bilgi
girişi yapmasını sağlamaktır. Dikkat ettiyseniz programımızda kullanıcının
girdiği bilgi a değişkenine atanıyor. Sonra
da WriteLine metoduyla ekrana bu değişken ve " metnini
yazdınız." metni yan yana yazdırılıyor. Burada asıl önemsememiz
gereken şey Console.ReadLine() ifadesinin string türünden bir değer
gibi kullanılabilmesidir. C#'ta bunun gibi birçok metot bir değer gibi
kullanılabilir. Tahmin edebileceğiniz üzere WriteLine gibi birçok
metot da bir değer gibi kullanılamaz. Başka bir örnek:
using System;
class degiskenler
{
static void Main()
{
int a, b;
a=20;
b=a;
Console.WriteLine(b);
}
}
Bu programda da görebileceğiniz gibi değişkenlere
değer olarak başka bir değişkeni atayabiliriz. Ancak değerini atadığımız
değişkene daha önceden bir değer atanmış olması gerekiyor.
Burada b değişkenine a değişkeninin değeri atanıyor. Ancak
aşağıdaki gibi bir kullanım kesinlikle hatalıdır.
Soru: Aşağıdaki değerler için değişken tanımlayınız.
{4, a, 5, 9.3, ali}
Sabitler C#
Console
Sabitler : Program boyunca aynı değeri tutan tanımlamalardır.C# Console’de sabit
tanımlanırken baş tarafına CONST yazılır.
Kullanımı: const sabit_tipi sabit_adi=değer;
Örnek:
const int
maas=2000;
const
double faiz_orani=0.77;
Sabit tanımlarken nelere dikkat etmeliyiz :
1- Sabitlerin değerini program
içerisinde değiştiriseniz hata mesajı alırsınız ( The left-hand side of
an assignment must be a variable, property or indexer ). Bu yüzden sabit olarak
tanımlanan bir ifade program boyunca aynı değere sahip olmalıdır.
Örnek :
const double pi=3.14159265;
pi=2*pi
//Burada pi değerini değiştirdiğiniz için hata mesajı alırsınız.( The
left-hand side of an assignment must be a variable, property or indexer )
2-Sabit tanımlarken ilk değerini
atamalısınız,yoksa hata mesajı alırsınız. ( A const field requires a
value to be provided )
Örnek :
const int
cocuk_yardimi; // Burada cocukyardimi sabitine değer atanmadığı için hata
mesajı alırsınız. ( A const field requires a value to be provided )
Özet olarak şunu söyleyelim sabitin değeri
derleme esnasında belli olmalıdır.Program çalıştıktan sonra sabite değer atayamazsınız.
3-Sabitlere değer atarken
sabit ifadede kullanabilirsiniz.Ama kullandığınız ifadenin kendisi ve
değeri daha önce tanımlanmalıdır.
Örnek:
const
int cocuk_sayisi=3;
const int
cocuk_yardimi=20*cocuk_sayisi;
ama şöyle bir tanımlama yanlış olur.
const int
cocuk_sayisi;
const int
cocuk_yardimi=20*cocuk_sayisi;//hatalı kullanım.Çünkü cocuksayisi değeri belli
değildir.
4- Sabit tanımlanırken matematiksel işlemler kullanabilirsiniz.
Örnek : Mesela çocuk yardımı yapılırken % 5′lik vergi kesintisi yapılsın.
const int
cocuksayisi=2;
const
double cocuk_yardimi=(40*cocuksayisi)-(40*cocuksayisi*0.05);
5-Sabit tanımlamalarını açık hesaplamalarla belirleyebilirsiniz.
Örnek :
const int
gunluk_saat_ucreti=5*25; // Saati 25 TL olan özel dersin 5 saatlik ücre
Atama İşlemi
C# Console
= operatörü: Basit eşitleme işlemlerinde kullanılır.
Örnek:
int x,
y=5, a, b=10;//değişken tanımlanırken ilk değer ataması için = kullanılmış
x = y +
2; //toplama işlemi için = kullanılmış
a = b *
4; //çarpma işlemi için = kullanılmış
+= operatörü :Eşitliğin sağıdaki sayıyla kendisini toplayarak kendine
eşitler.
Örnek:
int x=0,
y=0,z=0;
x +=
5;//x'e 5 ekle ve x'e eşitle 2.yol x = x + 5 şeklinde de yazılabilir
y +=
7;//y'ye 7 ekle ve y'ye eşitle 2.yol y = y + 7 şeklinde de yazılabilir
z +=
x;//z'ye x'i ekle ve z'ye eşitle 2.yol z = z + x şeklinde de yazılabilir
İşlem sonucu : x=5 , y=7 , z=5 olur.
Not: Bir bir artırma
işlemi için x+=1 (veya x=x+1) yerine x++ işlemi kullanılabilir.
Örnek:
int x=0,
y=0,toplam;
<!--
adman_adcode_after -->x++;//x'i bir artır
y++;//y'yi
bir artır
toplam =
x + y;//x ve y'yi toplayarak toplam değişkenine ata.
İşlem sonucu : x=1 , y=1 , toplam=2 olur.
++ değişkenden sonra yapılırsa
önce atama işlemi yapılır sonra artırma yapılır.
Örnek:
int x=0, y=0,toplam;
x=y++;
toplam =
x + y;
önce x y’ye eşitlenir,daha sonra y artırılır. İşlem sonucu : x=0 , y=1 ,
toplam=1 olur.
++ değişkenden önce kullanılırsa önce artırım yapılır daha
sonra atama işlemi yapılır.
Örnek:
int x=0,
y=0,toplam;
x=++y;
toplam = x
+ y;
önce y artırılır daha sonra x y’ye eşitlenir.İşlem sonucu : x=1 , y=1
, toplam=2 olur.
-= operatörü :Eşitliğin sağıdaki sayıdan kendisini eksilterek kendine eşitler.
Örnek:
int x=50,
y=50,z=100;
x -=
5;//x'den 5'i çıkar ve x'e eşitle 2.yol x = x - 5 şeklinde de
yazılabilir
y -=
7;//y'den 7 yi çıkar ve y'ye eşitle 2.yol y = y - 7 şeklinde de
yazılabilir
z -=
x;//z'den x'i çıkar ve z'ye eşitle 2.yol z = z - x şeklinde de
yazılabilir
İşlem sonucu : x=45 , y=43 , z=55 olur.
Not: Bir bir azaltma
işlemi için x-=1 (veya x=x-1) yerine x– işlemi kullanılabilir.
Örnek:
int x=20,
y=10,fark;
x--;//x'i
bir azalt
y--;//y'yi
bir azalt
fark =
x - y;//x ve y'yi çıkararak fark değişkenine ata.
İşlem sonucu : x=19 , y=9 , fark=10 olur.
-- değişkenden sonra yapılırsa önce atama işlemi
yapılır sonra azaltma yapılır.
Örnek:
int x=10,
y=10,fark;
x=y--;
fark =
x - y;
önce x y’ye eşitlenir,daha sonra y azalttırılır. İşlem sonucu : x=10 , y=9
, fark=1 olur.
-- değişkenden önce
kullanılırsa önce azaltma yapılır daha sonra atama işlemi yapılır.
Örnek:
int x =
10, y = 10, fark;
x = --y;
fark = x
- y;
önce y artırılır daha sonra x y’ye eşitlenir.İşlem sonucu : x=9 , y=9
, fark=0 olur.
*= operatörü : Eşitliğin sağıdaki sayıyla kendisini çarparak kendine eşitler.
Örnek:
int x =
2, y = 3, z = 2;
x *=
2;//x ile 2'i çarp ve x'e eşitle 2.yol x = x * 2 şeklinde de yazılabilir
y *=
2;//y ile 2 yi çarp ve y'ye eşitle 2.yol y = y * 2 şeklinde de yazılabilir
z *=
x;//z ile x'i çarp ve z'ye eşitle 2.yol z = z * x şeklinde de yazılabilir
İşlem sonucu : x=4 , y=6 , z=8 olur.
/= operatörü : Eşitliğin sağıdaki sayıya kendisini bölerek kendine eşitler.
Örnek:
int x =
4, y = 10, z = 64;
x /=
2;//x'i 2'ye böl ve x'e eşitle 2.yol x = x / 2 şeklinde de yazılabilir
y /=
2;//y'yi 2'ye böl ve y'ye eşitle 2.yol y = y / 2 şeklinde de yazılabilir
z /=
x;//z'yi x'e böl ve z'ye eşitle 2.yol z = z / x şeklinde de yazılabilir
İşlem sonucu : x=2 , y=5 , z=32 olur.
Metin
İfadesini Ekrana Yazdırma C# Console
Kodlamaya Giriş: Kodları yazarken birkaç nüans noktadan bahsetmek istiyorum.
1-Kodları yazarken c# bize
metotlar,sınıflar ve tanımlanmış değişkenlerde yol gösterir.Mesela kod yazma
ekranında iken Console.Write yazmak istiyoruz.c harfine bastığımızda açılır
menü ekrana gelir.Aşağıdaki resimde gözüktüğü gibi conso yazdığımda açılır
ekranda Console gözüküyor.Console yazımını c#’a yazdırabilir bu
şekilde.(Console yazısının mavi olduğuna dikkat edin.Hangisinin tabanı mavi ise
o komutu yazar) conso yazdıktan sonra klavyeden nokta tuşuna basarsam c# benim
yerime tamamını yazacaktır.Bunun bize avantajı c#’da büyük küçük harf
hassasiyeti vardır.Hepsini kendimiz yazmaya kalkarsak bazı uzun komutlarda
büyük harf yerine küçük harf yazdığımızda(terside geçerlidir) hata oluşur.
Aşağıdaki resimdende gözüktüğü gibi wr
yazdıktan sonra parantez ( ‘ ( ‘ ) karakterine bastığımızda Write’ı bize
c# yazar.
Aşağıdaki resimde görülen 1 of 18′in
anlamı bu komutun 18 kullanılma şekli olduğunu gösterir.Mouse ile aşağı –
yukarı şekillerine tıklayarak diğer kullanılma şekillerini görebiliriz.Bu işlem
komutunun kullanım şekli açısından bize yol gösterir.
Console.Write Metodu: Ekrana yazdırma işlemi için kullanılır.Yazdırma işleminden sonra
imleç yazdırılan ifadenin yanında bekler.
Kullanımı :
Console.Write (“Ekrandaki gözükmesini istediğiniz ifade”)
Not: İfadeyi çift tırnaklar arasına yazıyoruz.Ardarda iki tane tek tırnak
değil. Direkt çift tırnak. Yani klavyede Tab’ın üstündeki tuş.Eğer yanyana iki
tane tırnak kullanırsanız çalışmayacaktır.
Örnek :
class
Program
{
static
void Main(string[] args)
{
Console.Write("Merhaba");
}
}
Yukarıdaki örneğimizi çalıştırdığımızda
program çalışır ve kapanır.Aslında ekrana Merhaba yazdırmış ve programı
sonlandırmıştır.Ama çok hızlı yaptığı için biz ekrandaki yazıyı göremedik.bu
tür durumlarda ekranı Enter tuşuna basılıncıya kadar bekleyip bir alttaki
kod satırına geçmesi için Console.ReadLine metodu kullanılır. Bunun yanında
ReadKey veya Read metodlarıda kullanılabilir.Tabiki bazı farklılıkları
vardır.Aslında buradaki amaç ekranı bekletmektir.Amaca göre üçünden biri
kullanabilir.
Console.Read :Karakteri okur ve ASCII kodunu hafızaya alır.Herhangi bir tuşa
basılırsa bir sonraki koda geçer.
Console.ReadLine : Satırı okur ve hafızaya alır.Enter tuşuna basılırsa bir
sonraki koda geçer.
Console.ReadKey : Bir tuşu basılıncaya kadar bekler.Herhangi bir tuşa basılırsa bir
sonraki koda geçer.
class
Program
{
static
void Main(string[] args)
{
Console.Write("Merhaba");
Console.ReadLine();
}
}
Yukarıda ReadLine kullandığımız için ekran
Entere basıncaya kadar bekleyecektir.Programı çalıştırdığmızda Ekran çıktısı
aşağıdaki gibi olacaktır.İmlecin yazının yanında beklediğine dikkat edin.
Merhaba’nın yanına bir
kaç kelime daha ekleyelim.Ama örnek olsun diye iki farklı Write kullanalım.
Örnek :
class
Program
{
static
void Main(string[] args)
{
Console.Write("Merhaba
");
Console.Write("10
K SINIFI");
Console.ReadLine();
}
}
Programı çalıştırdığmızda Ekran çıktısı
aşağıdaki gibi olacaktır.İki farklı write ile yazılan ifadeyi yanyana
yazdı.Merhaba ile diğer kelimeler arasında bir boşluk bırakmak için Merhaba’dan
sonra bıraktığım bir boşluğa dikkat edin.Yani kısaca şunu söyleyebiliriz.Çift
tıkrnak içinde nasıl yazarsan öyle gözükür ekranda.
Console.WriteLine Metodu: Ekrana yazdırma işlemi için kullanılır.Yazdırma işleminden sonra
imleç bir alt satıra geçer.
Kullanımı :
Console.WriteLine (“Ekrandaki gözükmesini istediğiniz ifade”)
Örnek :
class
Program
{
static
void Main(string[] args)
{
Console.WriteLine("Merhaba");
Console.ReadLine();
}
}
Programı çalıştırdığmızda Ekran çıktısı
aşağıdaki gibi olacaktır.İmlecin bir alt satıra geçtiğine dikkat edin.
Örnek :
class
Program
{
static
void Main(string[] args)
{
Console.WriteLine("Merhaba
");
Console.WriteLine("10
K SINIFI");
Console.ReadLine();
}
}
Programı çalıştırdığmızda Ekran çıktısı aşağıdaki gibi olacaktır.İkinci
WriteLine ile yazdırılan ifade bir alt satıra yazılmıştır.
\n : Bir alt satıra
geçmek için kullanılır.
\r : Paragraf başı
yapmak için kullanılır.
\t : Tab yapmak için kullanılır.
Örnek :
class
Program
{
static
void Main(string[] args)
{
Console.Write("\n\n\nMerhaba
");
Console.ReadLine();
}
}
Programı çalıştırdığmızda Ekran çıktısı
aşağıdaki gibi olacaktır.Üç tane \n kullanıldığı için ifade 3 satır aşağıdan
başlayarak yazılmıştır.
Örnek : Mesela bir sınıfın öğrenci listesini ekrana yazdıralım. Sıra No,Adı ve
Soyadı bilgileri olsun.
class
Program
{
static
void Main(string[] args)
{
Console.Write("
Sıra No ");
Console.Write("
Adı ");
Console.WriteLine("
Soyadı ");
Console.Write("
------- ");
Console.Write("
-------- ");
Console.WriteLine("
-------- ");
Console.Write("
1 ");
Console.Write("
Selim ");
Console.WriteLine("
Duman ");
Console.Write("
2 ");
Console.Write("
Aslı ");
Console.WriteLine("
Kara ");
Console.ReadLine();
}
}
Programı çalıştırıp Ekran çıktısını aşağıya
yazın.
İlk değeri
atanan değişkenin değerini ekrana yazdırma C# Console
Değişkene ilk değer tanımlanırken
atanabilir.(int x=10)Veya tanımlandıktan sonra atanabilir. (int x;
x=10;) Bu değişkeni ekrana yazdırma işlemini bir örnek üzerinde açıklayalım.
Örnek:
class
Program
{
static
void Main(string[] args)
{
int x =
20;
Console.Write("Tanımlanan
sayının değeri {0}", x);//x'in değerini güzel parantez içinde belirtilen sıfır
(o) yazan yere yaz.
Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırıp Ekran çıktısını aşağıya yazın.
İlk değerin yazılmasını istediğimiz yere {0} yazıyoruz.
{0} anlamı: Burada sıfır (0) yerine virgülden sonra
tanımlanan sıfırıncı (0.) değişkenin değeri yazılır.
Eğer aynı aynı anda birden fazla değişken değeri ekrana yazdırılmak
isteniyorsa {0},{1},{2}… şeklinde devam eder.Değişkenler virgülle ayrılarak
tanımlanır.Bununla ilgili bir örnek yapalım.
Örnek:
class
Program
{
static
void Main(string[] args)
{
int x =
20, y = 44 , z = 34;
Console.Write("Tanımlanan
sayılar = {0} {1} {2}", x,y,z);
Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırıp Ekran çıktısını aşağıya yazın.
Değişkenin değerini ekrana yazdırma
işlemi güzel parantez kullanmadan da yapılabilir.Bunun için + işaretini
kullanabiliriz.Artı işareti ifadeleri birleştirmek için kullanılır.Mesela
“ali”+”şahin” çıkışı alişahin, “ali”+” ” +”şahin” çıkışı ali
şahin’dir.Bir örnekle konuyu pekiştirelim.
Örnek:
class
Program
{
static
void Main(string[] args)
{
int x =
20;
Console.Write("Tanımlanan
sayının değeri "+ x);
Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırıp Ekran çıktısını aşağıya yazın.
Birden fazla değişken değeri yazdırmak farklı bir örnek yapalım.
Örnek:
class
Program
{
static
void Main(string[] args)
{
int x =
20, y = 44, z = 34;
Console.Write("Tanımlanan
sayılar = "+ x+ y+ z);
Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırdığmızda Ekran çıktısı aşağıdaki gibi olacaktır.Dikkat
ederseniz boşluk bırakmadan yanyana yazdı.Bu sorunu başka bir örnekle çözelim.
Örnek:
class
Program
{
static
void Main(string[] args)
{
int x =
20, y = 44, z = 34;
Console.Write("Tanımlanan
sayılar = "+ x + " " + " " + y + " " + z);
Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırdığmızda Ekran çıktısı aşağıdaki gibi olacaktır.Evet artık
sayılarında arasında boşluk var.Artı işaretini kullanarak değişken aralarına
boşluk ekledim.
Klavyeden değişkene değer atama C# Console
Console.ReadLine : Klavyeden değişkene değer atamak için ReadLine metodunu
kullanıyoruz.
Kullanımı:
Degisken = Console.ReadLine();
C#’ta klavyeden
girilen değer string’dir.Eğer matematiksel işlem yapacaksanız bu string ifadeyi
sayısal ifadeye çevirmeniz gerekir.Bunun için Convert
sınıfı veya veri türlerinin Parse özelliği kullanılır.
Kullanımı:
Degisken = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());
Degisken = double.Parse(Console.ReadLine());
Not: Değişkeni
hangi veri türüyle tanımladıysanız klavyeden alırkende o veri türüne çevirip
öyle değişkene aktarmalısınız.Mesela değişkeni byte olarak tanımladınız ve
klavyeden girilen değeri bu değişkene atayacaksınız o zaman çevirme işlemini
Convert.ToByte(Console.ReadLine()); veya byte.Parse(Console.ReadLine());
şeklinde yapmalısınız. Değişkeni decimal olarak tanımladınız ve klavyeden
girilen değeri bu değişkene atayacaksınız o zaman çevirme işlemini
Convert.ToDecimal(Console.ReadLine()); veya decimal.Parse(Console.ReadLine());
şeklinde yapmalısınız. Değişkeni char olarak tanımladınız ve klavyeden girilen
değeri bu değişkene atayacaksınız o zaman çevirme işlemini Convert.ToChar(Console.ReadLine());
veya char.Parse(Console.ReadLine()); şeklinde yapmalsınız.Bunun
örneklerini çoğaltabiliriz.
Örneklere geçelim.
Örnek:
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
string ad;
Console.Write("Lütfen Adınızı Giriniz = ");
ad = Console.ReadLine();
Console.WriteLine("Hoşgeldin {0}",ad);
Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırıp Ekran çıktısını aşağıya yazın.
Örnek:
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
string ad,soyad;
Console.Write("Lütfen Adınızı Giriniz = ");
ad = Console.ReadLine();
Console.Write("Lütfen Soyadınızı Giriniz = ");
soyad = Console.ReadLine();
Console.WriteLine("Hoşgeldin {0} {1}",ad,soyad);
Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırıp Ekran çıktısını aşağıya yazın.
Örnek:
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
int sayi;
Console.Write("Lütfen Sayi Giriniz = ");
sayi=Convert.ToInt16(Console.ReadLine());
Console.WriteLine("Girilen sayi {0}",sayi);
Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırıp Ekran çıktısını aşağıya yazın.
Aslında
yukarıdaki örnekte matematiksel işlem yapmıyoruz.Çevirmesenizde çalışır.Ama
örnek olsun diye ben klavyeden girilen değeri sayısal ifadeye çevirdim.Çünkü
dört işlem dersimizde bu sayılarla matematiksel işlemler yapacağız.Orada
çevirme işlemini yapmazsanız program hata mesajı verir.
Örnek:
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
double sayi;
Console.Write("Lütfen ondalıklı sayı Giriniz (ondalık için virgül kullanınız) = ");
sayi=double.Parse(Console.ReadLine());
Console.WriteLine("Girilen ondalıklı sayi {0}",sayi);
Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırıp Ekran çıktısını aşağıya yazın.
Aslında yukarıdaki örnekte matematiksel işlem yapmıyoruz.Çevirmesenizde
çalışır.Ama örnek olsun diye ben klavyeden girilen değeri sayısal ifadeye
çevirdim.Çünkü dört işlem dersimizde bu sayılarla matematiksel işlemler
yapacağız.Orada çevirme işlemini yapmazsanız program hata mesajı verir.
Örnek:
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
int sayi1,sayi2;
Console.Write("Lütfen Sayi Giriniz = ");
sayi1=int.Parse(Console.ReadLine());
Console.Write("Lütfen Sayi Giriniz = ");
sayi2 = int.Parse(Console.ReadLine());
Console.WriteLine("Girilen sayilar {0} ve {1}",sayi1,sayi2);
Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırıp Ekran çıktısını aşağıya yazın.
Aslında yukarıdaki örnekte matematiksel işlem yapmıyoruz.Çevirmesenizde
çalışır.Ama örnek olsun diye ben klavyeden girilen değerleri sayısal ifadeye
çevirdim.Çünkü dört işlem dersimizde bu sayılarla matematiksel işlemler
yapacağız.Orada çevirme işlemini yapmazsanız program hata mesajı verir.
Açıklama Satırları C# Console
Açıklama Satırı Ekleme:
// : Tek satırlık açıklamalarda yanyana iki
slash ( // ) kullanılır.
Kullanımı:
kod satırı; // Gerekli açıklama
/* */: Birden fazla satırdan oluşan
açıklamalarda kullanabiliriz.Açıklama /* ile başlar */ ile biter.
Kullanımı :
kod satırı; /*istediğiniz
kadar açıklama
yazın */
Bununla ilgili bir örnek hazırlayalım.
Örnek:
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
string ad;
Console.Write("Lütfen Adınızı Giriniz = ");
ad = Console.ReadLine(); //Klavyeden girilen ifadeyi ad değişkenine atar.
Console.WriteLine("Hoşgeldin {0}",ad);
Console.ReadKey(); //Bir tuşa basana kadar bekler.
/*Bu örnek program klavyeden girilen
ismin başına Hoşgeldin kelimesini ekler.
*/}}
Aritmetiksel Operatörler C# Console
Bu dersimizde
sadece aritmetiksel operatörleri vereceğiz. Dört işlem örneklerini bir sonraki
derstte (Ders 14),mod alma örneklerinide Ders 16′da vereceğiz.
Aritmetik Operatörler
+ : Ekleme işlemi için kullanılır.
Örnek :
int x,y,toplam;
toplam=x+y ;
- : Çıkarma işlemi için kullanılır.
Örnek :
int x,y,fark;
fark=x-y ;
* : Çarpma işlemi için kullanılır.
Örnek :
int x,y,carpim;
carpim=x*y ;
/ : Bölme işlemi için kullanılır.
Örnek :
double x,y,bolum;
bolum=x/y ;
% : İki sayının bölümünden kalanı
bulmak için kullanılır. (mod alma)
Örnek :
int x,y,kalan;
kalan=x%y;
++ : Birer Birer Arttırma işlemi için
kullanılır. Daha önce ayrıntılı olarak anlatmıştık.
Örnek :
int x,y;
x++;
++y;
– : Birer Birer Eksiltme işlemi için
kullanılır. Daha önce ayrıntılı olarak anlatmıştık.
Örnek:
int x,y;
--x;
y--;
Dört İşlem C# Console
Toplama İşlemi:
Toplama işlemi için + işareti kullanılır.
Örnek: Klavyeden
girilen iki sayıyı toplayıp sonucu ekrana yazdıran programın C# kodlarını
yazınız.
1.yol: işlemin
sonucunu ilk olarak değişkene aktarıyoruz.Elde ettiğimiz sonucu ekrana
yazdırıyoruz. (Tercih sizin ama 1. yolu uygulamanızı öneririm.)
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
int sayi1,sayi2,toplam;
Console.Write("Lütfen 1. sayı Giriniz = ");
sayi1 = int.Parse(Console.ReadLine());
Console.Write("Lütfen 2. sayı Giriniz = ");
sayi2 = int.Parse(Console.ReadLine());
toplam = sayi1 + sayi2;
Console.WriteLine("Girilen iki sayının toplamı = {0}", toplam);
Console.ReadKey();
}
}
Not: Ondalıklı sayılarında
hesaplanabilmesi için değişkenleri double,float veya decimal tanımlamalısınız.
2. Yol : İşlemi
değişkene aktarmadan direkt ekrana yazarken hesaplatabiliriz.
Örnek:
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
int sayi1,sayi2;
Console.Write("Lütfen 1. sayı Giriniz = ");
sayi1 = int.Parse(Console.ReadLine());
Console.Write("Lütfen 2. sayı Giriniz = ");
sayi2 = int.Parse(Console.ReadLine());
Console.WriteLine("Girilen iki sayının toplamı = {0}", sayi1+sayi2);
Console.ReadKey();}}
Çıkarma İşlemi:
Toplama işlemi için - işareti kullanılır.
Örnek: Klavyeden
girilen iki sayının farkını alıp sonucu ekrana yazdıran programın
C# kodlarını yazınız.
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
int sayi1,sayi2,fark;
Console.Write("Lütfen 1. sayı Giriniz = ");
sayi1 = int.Parse(Console.ReadLine());
Console.Write("Lütfen 2. sayı Giriniz = ");
sayi2 = int.Parse(Console.ReadLine());
fark = sayi1 - sayi2;
Console.WriteLine("Girilen sayıların farkı = {0}", fark);
Console.ReadKey();
}
}
Not: Ondalıklı sayılarında
hesaplanabilmesi için değişkenleri double,float veya decimal tanımlamalısınız.
Çarpma İşlemi: Toplama işlemi için *
işareti kullanılır.
Örnek: Klavyeden
girilen iki sayıyı çarpıp sonucu ekrana yazdıran programın
C# kodlarını yazınız.
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
int sayi1,sayi2,carpim;
Console.Write("Lütfen 1. sayı Giriniz = ");
sayi1 = int.Parse(Console.ReadLine());
Console.Write("Lütfen 2. sayı Giriniz = ");
sayi2 = int.Parse(Console.ReadLine());
carpim = sayi1 * sayi2;
Console.WriteLine("Girilen iki sayının toplamı = {0}", carpim);
Console.ReadKey();
}}
Not: Ondalıklı sayılarında
hesaplanabilmesi için değişkenleri double, float veya decimal tanımlamalısınız.
Bölme İşlemi:
Toplama işlemi için / işareti kullanılır.
Örnek:Klavyeden girilen birinci sayıyı ikinci sayıya bölen
ve sonucu ekrana yazdıran programın C# kodlarını yazınız.
Not
: Bölme
işleminde sonuç virgüllü çıkabilir.Bu yüzden bolum değişkenini double
tanımladık.Eğer integer tanımlarsanız tam kısmı gösterir , virgüllü kısmı
göstermez.double yerine float veya decimal tanımlama yapabilirsiniz.
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
double sayi1,sayi2,bolum;
Console.Write("Lütfen 1. sayı Giriniz = ");
sayi1 = int.Parse(Console.ReadLine());
Console.Write("Lütfen 2. sayı Giriniz = ");
sayi2 = int.Parse(Console.ReadLine());
bolum = sayi1 / sayi2;
Console.WriteLine("Girilen iki sayının toplamı = {0}", bolum);
Console.ReadKey();
}
Üs Alma C# Console
Üs
Alma : Üs
almak için Math sınıfının Pow özelliğini kullanıyoruz.Math sınıfını kullanmadan
for döngüsüylede yapılabilir.Biz henüz for döngüsünü görmediğimiz için for
döngüsü dersinde örnek olarak hazırlarız.
Kullanımı:
Math.Pow(Sayı,Üs);
Örnek: 24 (2 üssü
4) işlemini yapıp sonucu ekrana yazdıran programın C# kodlarını
yazınız.
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
double sonuc;
sonuc = Math.Pow(2,4);
Console.WriteLine("Sonuç= {0}",sonuc);
Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırdığmızda Ekran çıktısı aşağıdaki
gibi olacaktır.
Örnek: ilk değer olarak değişkenlere atanan sayı ve
üsse göre işlemi yapıp sonucu ekrana yazdıran programın C# kodlarını
yazınız.
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
double sayi = 3, us = 5, sonuc;
sonuc = Math.Pow(sayi,us);
Console.WriteLine("Sonuç= {0}",sonuc);
Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırıp Ekran çıktısını aşağıya yazın.
Örnek: Klavyeden
girilen sayı ve üsse göre işlemi yapıp sonucu ekrana yazdıran programın C#
kodlarını yazınız.
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
double sayi,us,sonuc;
Console.Write("Lütfen üssü alınacak sayıyı giriniz = ");
sayi = int.Parse(Console.ReadLine());
Console.Write("Lütfen üssü giriniz = ");
us = int.Parse(Console.ReadLine());
sonuc = Math.Pow(sayi,us);
Console.WriteLine("Sonuç= {0}",sonuc);
Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırıp Ekran çıktısını aşağıya yazın.
Mod Alma (% işareti) C# Console
Mod Alma: Mod alma işlemi için % işareti kullanılır.İki sayının
bölümünden kalanı bulur.
Kullanımı:
kalan=sayi1%sayi2;
Örnek: 56
sayısının 5′e bölümünden kalanı bulup sonucu ekrana yazdıran programın C#
kodlarını yazınız.
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
int kalan;
kalan = 56 % 5;
Console.WriteLine("Kalan = {0}",kalan);
Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırıp Ekran çıktısını aşağıya yazın.
Örnek: İlk
değeri değişkenlere atanan sayıların bölümünden kalanı bulup sonucu
ekrana yazdıran programın C# kodlarını yazınız.
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
int sayi1=45,sayi2=13,kalan;
kalan = sayi1%sayi2;
Console.WriteLine("Kalan = {0}",kalan);
Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırıp Ekran çıktısını aşağıya yazın.
Örnek: Klavyeden
girilen iki sayının bölümünden kalanı bulup sonucu ekrana yazdıran programın
C# kodlarını yazınız.
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
int sayi1, sayi2 , kalan;
Console.Write("Lütfen 1. sayıyı giriniz = ");
sayi1 = int.Parse(Console.ReadLine());
Console.Write("Lütfen 2. sayıyı giriniz = ");
sayi2 = int.Parse(Console.ReadLine());
kalan = sayi1%sayi2;
Console.WriteLine("Sonuç= {0}", kalan);
Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırıp Ekran çıktısını aşağıya yazın.
Not: Herhangibir sayı eğer ikiye tam bölünüyorsa
yani kalan sıfır ise çift , ikiye tam bölünmüyorsa yani
kalan bir ise tektir.Bizde mod alma ( % işareti) ile
kalana bakıp tek veya çift olduğunu anlayabiliriz.Tabi bunun için birde if
komutunu bilmeniz gerekli.Bu yüzden bu örneği if konusu anlatıldığında
uygularız.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder