C Sharp Ders 1

Aşağıdaki URL'yi tıklayınız https://www.visualstudio.com/tr/vs/community/ ve aşağıdaki ekran gösterilecektir.
2. Adım
İndir düğmesini tıkladığınızda, bir yükleyici dosyası sisteminize indirilmeye başlar.
3. Adım
Dosya sisteminizde tamamen indirildikten sonra, dosyayı tıklayın ve kurulumu çalıştırın. Burada dikkat edilmesi gereken önemli bir nokta, Visual Studio'nun tüm bölümlerinizde bir yerde mevcut olması için en az 9 GB alan talep etmesidir. Lütfen bu gereksinimin kurulumla devam etmesini sağlayın.
"Kabul ediyorum" onay kutusunu işaretleyin ve sihirbazın sağ alt kısmında İleri düğmesi görüntülenir. Devam etmek için tıklayın.
4. Adım
Belirli veya tamamlanmış özellikleri yüklemek için aşağıdaki seçeneklerden birini belirleyin. Tüm özellikleri yüklemek en iyi yöntemdir, yine de gereksinimlerinize bağlı olarak seçim yapabilir ve Yükle'yi tıklatabilirsiniz.
5. Adım
Yükleme işlemi, yararlı kaynakların ve diğer dosyaların İnternet bağlantınızın hızına bağlı olarak yüklemeyi tamamlamak için İnternet'ten indirilmesi biraz zaman alıyor. Kurulum sırasında kurulumu tamamlamak yalnızca 1 saat sürdü.
6. Adım
Kurulum bittikten sonra Visual Studio Community 2013'ü makinenize kurulmuş oluyor, aşağıdaki pencereyi gösterir. Visual Studio'yu başlatmak için "Başlat" ı tıklayın.
7. Adım
Hoş Geldiniz ekranı, Microsoft Hesabınızla ilk kez oturum açmanızı ister.
8. Adım
"Oturum aç" ı tıklayın, oturum açma kimlik bilgilerinizi girmeniz istenir.
9. Adım
Microsoft kimlik bilgilerinizle oturum açın ve Oturum Aç'ı tıklatın. Bir Visual Studio Çevrimiçi hesabı oluşturmanız istenir. Ya birini oluşturmayı seçebilir veya "Şimdi değil, belki daha sonra" seçeneğini tıklayarak atlayabilirsiniz.
10. Adım
Ardından, ortam ayarlarınızı seçmeniz istenir. C # programcısı iseniz, Geliştirme ayarlarınız olarak Visual C # 'yi seçin. Ayrıca, üç seçenekten birinden renk temanızı seçebilirsiniz.
11. Adım
Geliştirme ayarlarınızı tamamladığınızda, Visual Studio'yu Başlat'a tıklayın ve tamamiyle işlevsel olan Visual Studio Topluluğu 2013'ü ücretsiz olarak kullanabilirsiniz.

Visual studio'da proje oluşturma adımları
1. Adım
Yeni proje oluşturmak için File menüsünden New Project’e tıklıyoruz
2. Adım
Karşımıza çıkan pencerede önce visual c# daha sonra Console Application seçerek aşağıda Name kısmına projeye uygun bir isim yazıyoruz son olarak Browse butonuna tıklayarak projemizin kayıt edilecek yerini belirliyoruz, ok’ye tıkladığımızda proje oluşturulmuş oluyor.
Kodlarımız belirlenen yere yazılıyor, yukarıda bulunan yeşil start simgesine tıklandığında kodumuz çalıştırılmış oluyor.

Değişken Tanımlama Kuralları
Değişken Nedir: Verilerin geçici olarak saklandığı yerdir. Değişkenlere kab veya kutu benzetmesi yapabiliriz.
Değişken tanımlarken mantıklı isimler vermeye çalışalım. Yazacağınız program birkaç satırdan oluşuyorsa sorun yok. Ama yüzlerce satır olduğunu ve bunlar içinde yüzlerce değişken ismi olduğunu düşünün. Programın ileri aşamalarında çıkılmaz bir hal alır.
yazili1 değişkeni için y1  kullanmamız işimizi zorlaştırır.
Kurallar:
1-Değişken ismi içerisinde boşluk kullanılmaz.
Doğru –  Adi_Soyadi
Yanlış — Adi  Soyadi
2-Değişken isimleri rakam veya özel karakterler ile başlayamaz.harf ile başlamalıdır.
Doğru — Sozlu1
Yanlış — 1.Sozlu
3-Programlama dilinin kullandığı komut satırları değişken ismi olarak kullanılamaz.
int void
string try
4-Değişken isminin 255 karakterden fazla olmaması gerekir.
5-Değişken ismi içerisinde harf,rakam ve alt çizgi dışındaki karakterler kullanılmamalıdır.
Doğru — Adi_Soyadi
Yanlış — Adi+Soyadi
Değişken Tipleri  C#
int : Hafızada 4 baytlık yer kaplayan tamsayı tipidir. -2.147.483.648 ile 2.147.483.647 arasında değer alır.
Örnek :
int alinan_yol;
double: Hafızada 8 baytlık yer kaplayan ondalık sayı tipidir. + veya - 5*10-324 ile + veya – 1,7*10308 arasında değer alır.
char: Hafızada 2 baytlık yer kaplar.Bir karakter atanabilir.
Örnek :
char tus;
string: Sınırsız . string a="Ben bir zaman kaybıyım, beni boşver hocam";
C#'ta değişken tanımlama
Çoğu programlama dilinde değişkenler kullanılmaya başlanmadan önce tanımlanırlar. Aşağıdaki şekli inceleyiniz.
Yukarıdaki şekilde C#'ta değişken tanımlamanın nasıl yapıldığı anlatılmıştır. Değişken türü bellekte ayrılan gözeneğin büyüklüğünü belirtmemizi sağlar. Değişken adı da bu gözeneğe verdiğimiz adı belirtir. Doğal olarak bu gözenekteki veriye erişmek istediğimizde veya bu gözenekteki veriyi değiştirmek istediğimizde bu adı kullanacağız. Yukarıdaki şekilde -2,147,483,648 ile 2,147,483,647 arasında (sınırlar dâhil) bir değer tutabilen ve adı "ad" olan bir bellek gözeneği oluşturduk.
Değişkenlere değer atama
Çoğu programlama dilinde değişkenler tanımlandıktan sonra direkt olarak programda kullanılabilirler. Ancak C#'ta değişkeni tanımladıktan sonra ayrıca bir de ilk değer atamak zorundayız. Aksi bir durumda değişkeni programımız içinde kullanamayız. Değişkenlere değer atama şöyle yapılır:
 ad=5;
Burada ad değişkenine 5 değerini atadık. Bu en basit değer atama yöntemidir. Ayrıca şunlar da mümkündür:
 int a=5;
 int b, c, d, e;
 int f=10, g, m=70;
Birinci satırda tanımlama ve değer vermeyi aynı satırda yaptık. İkincisinde aynı türden birden fazla değişken tanımladık. Üçüncü satırda ise tanımladığımız değişkenlerin bazılarına değer verirken bazılarına vermedik. 
Değişken türleri
Yukarıda değişken tanımlarken değişken türü için int kullanmıştık. C#'ta bunun gibi farklı kapasitelere sahip bir hayli daha değişken türü vardır. Ayrıca bazı değişken türleri sayısal, bazıları da metinseldir. Sayısal türler aşağıdaki tabloda listelenmiştir:
Tür
Boyut
Kapasite
Örnek
byte
1 bayt
0, ..., 255 (tam sayı)
byte a=5;
sbyte
1 bayt
-128, ..., 127 (tam sayı)
sbyte a=5;
short
2 bayt
-32768, ..., 32767 (tam sayı)
short a=5;
ushort
2 bayt
0, ..., 65535 (tam sayı)
ushort a=5;
int
4 bayt
-2147483648, ..., 2147483647 (tam sayı)
int a=5;
uint
4 bayt
0, ..., 4294967295 (tam sayı)
uint a=5;
long
8 bayt
-9223372036854775808, ..., 9223372036854775807 (tam sayı)
long a=5;
ulong
8 bayt
0, ..., 18446744073709551615 (tam sayı)
ulong a=5;
float
4 bayt
±1.5*10-45, ..., ±3.4*1038 (reel sayı)
float a=5F; veya float a=5f;
double
8 bayt
±5.0*10-324, ..., ±1.7*10308 (reel sayı)
double a=5; veya double a=5d; veya double a=5D;
decimal
16 bayt
±1.5*10-28, ..., ±7.9*1028 (reel sayı)
decimal a=5M; veya decimal a=5m;
Dikkat ettiyseniz bazı değişken türlerinde değer atarken değerin sonuna bir karakter eklenmiş, bu değişken türlerindeki değişkenlere değer atarken siz de bunlara dikkat etmelisiniz. Sıra geldi metinsel türlere:
Tür
Boyut
Açıklama
Örnek
char
2 bayt
Tek bir karakteri tutar.
char a='h';
string
Sınırsız
Metin tutar.
string a="Ben bir zaman kaybıyım, beni boşver hocam";
String türüne ayrıca char ve/veya string sabit ya da değişkenler + işaretiyle eklenip atanabilir. Örnekler:
 char a='g';
 string b="deneme";
 string c=a+b+"Viki"+'m';
C#'ta hem metinsel hem de sayısal olmayan türler de vardır:
Soru: Aşağıdaki değerler için değişken tanımlayınız.
{4, 5.6, 5, 9.3}
Soru: 5 adet değişken tanımlayınız, bu değişkenlerin 3 tanesi giriş diğer 2 tanesi ise çıkıştır. Giriş değişkenlerin değerleri aşağıdaki gibidir. 
{2.3, 9, 10}
Değişkeni programımız içinde kullanma
Şimdiye kadar değişkenleri tanımlayıp ilk değer verdik. Şimdi değişkenleri programımızda kullanmanın zamanı geldi. Bir örnek:
 using System;
 class degiskenler
 {
    static void Main()
    {
       int a=5;
       Console.WriteLine(a);
    }
 }
Burada a değişkeninin değerini ekrana yazdırdık. Başka bir örnek:
 using System;
 class degiskenler
 {
    static void Main()
    {
       int a=5;
       int b=8;
       Console.WriteLine(a+b);
    }
 }
Bu programda iki değişkenimizin değerlerinin toplamını ekrana yazdırdık.
 using System;
 class degiskenler
 {
    static void Main()
    {
       string a = "Merhaba", b = "C#";
       Console.WriteLine(a+b);
    }
 }
Bu programda aynı satırda iki tane string değişkeni tanımladık ve değer verdik. Bu değişkenlerin değerlerini WriteLine metoduyla ekrana yan yana yazdırdık. WriteLinemetodu + işaretini gördüğünde sayısal değişken ve değerleri toplar, string türünden değişken ve değerleri yan yana yazar, char türünden değişken ve değerlerin Unicode karşılıklarını toplar. Ancak tabii ki + karakterinin ayırdığı değişken veya değerler char ile stringse char karakterle string metni yan yana yazar.
 using System;
 class degiskenler
 {
    static void Main()
    {
       string a;
       a=Console.ReadLine();
       Console.WriteLine(a+" metnini yazdınız.");
    }
 }
Sanırım şimdiye kadar yazdığımız en gelişmiş program buydu. Bu program kullanıcıdan bir metin alıp bunu ekrana "... metnini yazdınız." şeklinde yazıyor. Geçen derste ReadLinemetodunu kullanıcı entera basana kadar programı bekletmek için kullanmıştık. Aslında ReadLine metodunun en yaygın kullanımı kullanıcının bilgi girişi yapmasını sağlamaktır. Dikkat ettiyseniz programımızda kullanıcının girdiği bilgi a değişkenine atanıyor. Sonra da WriteLine metoduyla ekrana bu değişken ve " metnini yazdınız." metni yan yana yazdırılıyor. Burada asıl önemsememiz gereken şey Console.ReadLine() ifadesinin string türünden bir değer gibi kullanılabilmesidir. C#'ta bunun gibi birçok metot bir değer gibi kullanılabilir. Tahmin edebileceğiniz üzere WriteLine gibi birçok metot da bir değer gibi kullanılamaz. Başka bir örnek:
 using System;
 class degiskenler
 {
    static void Main()
    {
       int a, b;
       a=20;
       b=a;
       Console.WriteLine(b);
    }
 }
Bu programda da görebileceğiniz gibi değişkenlere değer olarak başka bir değişkeni atayabiliriz. Ancak değerini atadığımız değişkene daha önceden bir değer atanmış olması gerekiyor. Burada b değişkenine a değişkeninin değeri atanıyor. Ancak aşağıdaki gibi bir kullanım kesinlikle hatalıdır.

Soru: Aşağıdaki değerler için değişken tanımlayınız.

{4, a, 5, 9.3, ali}

Sabitler C# Console
Sabitler : Program boyunca aynı değeri tutan tanımlamalardır.C# Console’de sabit tanımlanırken baş tarafına CONST  yazılır.
Kullanımı: const sabit_tipi sabit_adi=değer;
Örnek:
const int maas=2000;
const double faiz_orani=0.77;
Sabit tanımlarken nelere dikkat etmeliyiz :
1- Sabitlerin değerini program içerisinde değiştiriseniz hata mesajı alırsınız ( The left-hand side of an assignment must be a variable, property or indexer ). Bu yüzden sabit olarak tanımlanan bir ifade program boyunca aynı değere sahip olmalıdır.
Örnek :
const double  pi=3.14159265;
pi=2*pi //Burada pi değerini değiştirdiğiniz için hata mesajı alırsınız.( The left-hand side of an assignment must be a variable, property or indexer )
2-Sabit tanımlarken ilk değerini atamalısınız,yoksa hata mesajı alırsınız. ( A const field requires a value to be provided )
Örnek :
const int cocuk_yardimi; // Burada cocukyardimi sabitine değer atanmadığı için hata mesajı alırsınız. ( A const field requires a value to be provided )
Özet olarak şunu söyleyelim sabitin değeri derleme esnasında belli olmalıdır.Program çalıştıktan sonra sabite değer atayamazsınız.
3-Sabitlere değer atarken sabit ifadede kullanabilirsiniz.Ama kullandığınız ifadenin kendisi ve değeri daha önce tanımlanmalıdır.
Örnek:
const int cocuk_sayisi=3;
const int cocuk_yardimi=20*cocuk_sayisi;
ama şöyle bir tanımlama yanlış olur.
const int cocuk_sayisi;
const int cocuk_yardimi=20*cocuk_sayisi;//hatalı kullanım.Çünkü cocuksayisi değeri belli değildir.

4- Sabit tanımlanırken matematiksel işlemler kullanabilirsiniz.
Örnek : Mesela çocuk yardımı yapılırken % 5′lik vergi kesintisi yapılsın.
const int cocuksayisi=2;
const double cocuk_yardimi=(40*cocuksayisi)-(40*cocuksayisi*0.05);

5-Sabit tanımlamalarını açık hesaplamalarla belirleyebilirsiniz.
Örnek :
const int gunluk_saat_ucreti=5*25; // Saati 25 TL olan özel dersin 5 saatlik ücre
 Atama İşlemi C# Console
= operatörü: Basit eşitleme işlemlerinde kullanılır.
Örnek:
int x, y=5, a, b=10;//değişken tanımlanırken ilk değer ataması için = kullanılmış
x = y + 2; //toplama işlemi için = kullanılmış
a = b * 4; //çarpma işlemi için = kullanılmış
+= operatörü :Eşitliğin sağıdaki sayıyla kendisini toplayarak kendine eşitler.
Örnek:
int x=0, y=0,z=0;
x += 5;//x'e 5 ekle ve x'e eşitle 2.yol x = x + 5 şeklinde de yazılabilir
y += 7;//y'ye 7 ekle ve y'ye eşitle 2.yol y = y + 7 şeklinde de yazılabilir
z += x;//z'ye x'i ekle ve z'ye eşitle 2.yol z = z + x şeklinde de yazılabilir
İşlem sonucu : x=5 , y=7 , z=5 olur.
 Not: Bir bir artırma işlemi için x+=1 (veya x=x+1) yerine x++ işlemi kullanılabilir.
Örnek:
int x=0, y=0,toplam;
<!-- adman_adcode_after -->x++;//x'i bir artır
y++;//y'yi bir artır
toplam = x + y;//x ve y'yi toplayarak toplam değişkenine ata.
İşlem sonucu : x=1 , y=1 , toplam=2 olur.
 ++ değişkenden sonra yapılırsa önce atama işlemi  yapılır sonra artırma yapılır.
Örnek:
int x=0, y=0,toplam;
x=y++;
toplam = x + y;
önce x y’ye eşitlenir,daha sonra y artırılır. İşlem sonucu : x=0 , y=1 , toplam=1 olur.
  ++ değişkenden önce kullanılırsa önce artırım yapılır daha sonra atama işlemi yapılır.
Örnek:
int x=0, y=0,toplam;
x=++y;
toplam = x + y;
önce  y artırılır daha sonra x y’ye eşitlenir.İşlem sonucu : x=1 , y=1 , toplam=2 olur.
-= operatörü :Eşitliğin sağıdaki sayıdan kendisini eksilterek kendine eşitler.
Örnek:
int x=50, y=50,z=100;
x -= 5;//x'den 5'i çıkar  ve x'e eşitle 2.yol x = x - 5 şeklinde de yazılabilir
y -= 7;//y'den 7 yi çıkar ve y'ye eşitle 2.yol y = y - 7 şeklinde de yazılabilir
z -= x;//z'den x'i çıkar ve z'ye eşitle 2.yol z = z - x şeklinde de yazılabilir
İşlem sonucu : x=45 , y=43 , z=55 olur.

Not: Bir bir azaltma işlemi için x-=1 (veya x=x-1) yerine x– işlemi kullanılabilir.
Örnek:
int x=20, y=10,fark;
x--;//x'i bir azalt
y--;//y'yi bir azalt
fark = x - y;//x ve y'yi çıkararak fark değişkenine ata.
İşlem sonucu : x=19 , y=9 , fark=10 olur.
  -- değişkenden sonra yapılırsa önce atama işlemi  yapılır sonra azaltma yapılır.
Örnek:
int x=10, y=10,fark;
x=y--;
fark = x - y;
önce x y’ye eşitlenir,daha sonra y azalttırılır. İşlem sonucu : x=10 , y=9 , fark=1 olur.
-- değişkenden önce kullanılırsa önce azaltma yapılır daha sonra atama işlemi yapılır.
Örnek:
int x = 10, y = 10, fark;
x = --y;
fark = x - y;
önce  y artırılır daha sonra x y’ye eşitlenir.İşlem sonucu : x=9 , y=9 , fark=0 olur.
*= operatörü : Eşitliğin sağıdaki sayıyla kendisini çarparak kendine eşitler.
Örnek:
int x = 2, y = 3, z = 2;
x *= 2;//x ile 2'i çarp ve x'e eşitle 2.yol x = x * 2 şeklinde de yazılabilir
y *= 2;//y ile 2 yi çarp ve y'ye eşitle 2.yol y = y * 2 şeklinde de yazılabilir
z *= x;//z ile x'i çarp ve z'ye eşitle 2.yol z = z * x şeklinde de yazılabilir
İşlem sonucu : x=4 , y=6 , z=8 olur.
/= operatörü : Eşitliğin sağıdaki sayıya kendisini bölerek kendine eşitler.
Örnek:
int x = 4, y = 10, z = 64;
x /= 2;//x'i 2'ye böl ve x'e eşitle 2.yol x = x / 2 şeklinde de yazılabilir
y /= 2;//y'yi 2'ye böl ve y'ye eşitle 2.yol y = y / 2 şeklinde de yazılabilir
z /= x;//z'yi x'e böl ve z'ye eşitle 2.yol z = z / x şeklinde de yazılabilir
İşlem sonucu : x=2 , y=5 , z=32 olur.

Metin İfadesini Ekrana Yazdırma C# Console
Kodlamaya Giriş:  Kodları yazarken birkaç nüans noktadan bahsetmek istiyorum.
1-Kodları yazarken c# bize metotlar,sınıflar ve tanımlanmış değişkenlerde yol gösterir.Mesela kod yazma ekranında iken Console.Write yazmak istiyoruz.c harfine bastığımızda açılır menü ekrana gelir.Aşağıdaki resimde gözüktüğü gibi conso yazdığımda açılır ekranda Console gözüküyor.Console yazımını c#’a yazdırabilir bu şekilde.(Console yazısının mavi olduğuna dikkat edin.Hangisinin tabanı mavi ise o komutu yazar) conso yazdıktan sonra klavyeden nokta tuşuna basarsam c# benim yerime tamamını yazacaktır.Bunun bize avantajı c#’da büyük küçük harf hassasiyeti vardır.Hepsini kendimiz yazmaya kalkarsak bazı uzun komutlarda büyük harf yerine küçük harf yazdığımızda(terside geçerlidir) hata oluşur.   
Aşağıdaki resimdende gözüktüğü gibi wr yazdıktan sonra parantez ( ‘ ( ‘ ) karakterine bastığımızda Write’ı bize c# yazar.
Aşağıdaki resimde görülen 1 of 18′in anlamı bu komutun 18 kullanılma şekli olduğunu gösterir.Mouse ile aşağı – yukarı şekillerine tıklayarak diğer kullanılma şekillerini görebiliriz.Bu işlem komutunun kullanım şekli açısından bize yol gösterir.
Console.Write Metodu: Ekrana yazdırma işlemi için kullanılır.Yazdırma işleminden sonra imleç yazdırılan ifadenin yanında bekler. 
Kullanımı :
Console.Write (“Ekrandaki gözükmesini istediğiniz ifade”)
Not: İfadeyi çift tırnaklar arasına yazıyoruz.Ardarda iki tane tek tırnak değil. Direkt çift tırnak. Yani klavyede Tab’ın üstündeki tuş.Eğer yanyana iki tane tırnak kullanırsanız çalışmayacaktır.
Örnek :
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
Console.Write("Merhaba");
}
}
Yukarıdaki örneğimizi çalıştırdığımızda program çalışır ve kapanır.Aslında ekrana Merhaba yazdırmış ve programı sonlandırmıştır.Ama çok hızlı yaptığı için biz ekrandaki yazıyı göremedik.bu tür durumlarda ekranı Enter tuşuna basılıncıya kadar bekleyip bir alttaki kod satırına geçmesi için Console.ReadLine metodu kullanılır. Bunun yanında ReadKey veya Read metodlarıda kullanılabilir.Tabiki bazı farklılıkları vardır.Aslında buradaki amaç ekranı bekletmektir.Amaca göre üçünden biri kullanabilir.
Console.Read :Karakteri okur ve ASCII kodunu hafızaya alır.Herhangi bir tuşa basılırsa bir sonraki koda geçer.
Console.ReadLine : Satırı okur ve hafızaya alır.Enter tuşuna basılırsa bir sonraki koda geçer.
Console.ReadKey : Bir tuşu basılıncaya kadar bekler.Herhangi bir tuşa basılırsa bir sonraki koda geçer.
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
Console.Write("Merhaba");
Console.ReadLine();
}
}
Yukarıda ReadLine kullandığımız için ekran Entere basıncaya kadar bekleyecektir.Programı çalıştırdığmızda Ekran çıktısı aşağıdaki gibi olacaktır.İmlecin yazının yanında beklediğine dikkat edin.
Merhaba’nın yanına bir kaç kelime daha ekleyelim.Ama örnek olsun diye iki farklı Write kullanalım.
Örnek :
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
Console.Write("Merhaba ");
Console.Write("10 K SINIFI");
Console.ReadLine();
}
}
Programı çalıştırdığmızda Ekran çıktısı aşağıdaki gibi olacaktır.İki farklı write ile yazılan ifadeyi yanyana yazdı.Merhaba ile diğer kelimeler arasında bir boşluk bırakmak için Merhaba’dan sonra bıraktığım bir boşluğa dikkat edin.Yani kısaca şunu söyleyebiliriz.Çift tıkrnak içinde nasıl yazarsan öyle gözükür ekranda. 
Console.WriteLine Metodu: Ekrana yazdırma işlemi için kullanılır.Yazdırma işleminden sonra imleç bir alt satıra geçer.
Kullanımı :
Console.WriteLine (“Ekrandaki gözükmesini istediğiniz ifade”)
Örnek :
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
Console.WriteLine("Merhaba");
Console.ReadLine();
}
}
Programı çalıştırdığmızda Ekran çıktısı aşağıdaki gibi olacaktır.İmlecin bir alt satıra geçtiğine dikkat edin.
Örnek :
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
Console.WriteLine("Merhaba ");
Console.WriteLine("10 K SINIFI");
Console.ReadLine();
}
}
Programı çalıştırdığmızda Ekran çıktısı aşağıdaki gibi olacaktır.İkinci WriteLine ile yazdırılan ifade bir alt satıra yazılmıştır. 
\n : Bir alt satıra geçmek için kullanılır.
\r : Paragraf başı yapmak için kullanılır.
\t : Tab yapmak için kullanılır.
Örnek :
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
Console.Write("\n\n\nMerhaba ");
Console.ReadLine();
}
}
Programı çalıştırdığmızda Ekran çıktısı aşağıdaki gibi olacaktır.Üç tane \n kullanıldığı için ifade 3 satır aşağıdan başlayarak yazılmıştır.  
Örnek : Mesela bir sınıfın öğrenci listesini ekrana yazdıralım. Sıra No,Adı ve Soyadı bilgileri olsun.
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
Console.Write(" Sıra No ");
Console.Write(" Adı ");
Console.WriteLine(" Soyadı ");
Console.Write(" ------- ");
Console.Write(" -------- ");
Console.WriteLine(" -------- ");
Console.Write(" 1 ");
Console.Write(" Selim ");
Console.WriteLine(" Duman ");
Console.Write(" 2 ");
Console.Write(" Aslı ");
Console.WriteLine(" Kara ");
Console.ReadLine();
}
}
Programı çalıştırıp Ekran çıktısını aşağıya yazın.
İlk değeri atanan değişkenin değerini ekrana yazdırma C# Console
Değişkene ilk değer tanımlanırken atanabilir.(int x=10)Veya tanımlandıktan sonra atanabilir. (int x;   x=10;) Bu değişkeni ekrana yazdırma işlemini bir örnek üzerinde açıklayalım.
Örnek:
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
int x = 20;
Console.Write("Tanımlanan sayının değeri {0}", x);//x'in değerini güzel parantez içinde belirtilen sıfır (o) yazan yere yaz.
Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırıp Ekran çıktısını aşağıya yazın.
İlk değerin yazılmasını istediğimiz yere {0} yazıyoruz.
{0} anlamı:  Burada sıfır (0) yerine  virgülden sonra tanımlanan sıfırıncı (0.) değişkenin değeri yazılır.
Eğer aynı aynı anda birden fazla değişken değeri ekrana yazdırılmak isteniyorsa {0},{1},{2}… şeklinde devam eder.Değişkenler virgülle ayrılarak tanımlanır.Bununla ilgili bir örnek yapalım.
Örnek:
class Program
{
static void Main(string[] args)
{

int x = 20, y = 44 , z = 34;

Console.Write("Tanımlanan sayılar = {0} {1} {2}", x,y,z);

Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırıp Ekran çıktısını aşağıya yazın.
Değişkenin değerini ekrana yazdırma işlemi  güzel parantez kullanmadan da yapılabilir.Bunun için + işaretini kullanabiliriz.Artı işareti ifadeleri birleştirmek için kullanılır.Mesela “ali”+”şahin” çıkışı alişahin, “ali”+”  ” +”şahin” çıkışı ali  şahin’dir.Bir örnekle konuyu pekiştirelim.
Örnek:
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
int x = 20;
Console.Write("Tanımlanan sayının değeri "+ x);
Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırıp Ekran çıktısını aşağıya yazın.
Birden fazla değişken değeri yazdırmak farklı bir örnek yapalım. 
Örnek:
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
int x = 20, y = 44, z = 34;
Console.Write("Tanımlanan sayılar = "+ x+ y+ z);
Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırdığmızda Ekran çıktısı aşağıdaki gibi olacaktır.Dikkat ederseniz boşluk bırakmadan yanyana yazdı.Bu sorunu başka bir örnekle çözelim. 
Örnek:
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
int x = 20, y = 44, z = 34;
Console.Write("Tanımlanan sayılar = "+ x + " " + " " + y + " " + z);
Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırdığmızda Ekran çıktısı aşağıdaki gibi olacaktır.Evet artık sayılarında arasında boşluk var.Artı işaretini kullanarak değişken aralarına boşluk ekledim. 
Klavyeden değişkene değer atama C# Console
Console.ReadLine : Klavyeden değişkene değer atamak için ReadLine metodunu kullanıyoruz.
Kullanımı:
Degisken = Console.ReadLine();
C#’ta klavyeden girilen değer string’dir.Eğer matematiksel işlem yapacaksanız bu string ifadeyi sayısal ifadeye çevirmeniz gerekir.Bunun için Convert sınıfı veya veri türlerinin Parse özelliği kullanılır.
Kullanımı:
Degisken = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());
Degisken = double.Parse(Console.ReadLine());
Not: Değişkeni hangi veri türüyle tanımladıysanız klavyeden alırkende o veri türüne çevirip öyle değişkene aktarmalısınız.Mesela değişkeni byte olarak tanımladınız ve klavyeden girilen değeri bu değişkene atayacaksınız o zaman çevirme işlemini Convert.ToByte(Console.ReadLine()); veya byte.Parse(Console.ReadLine()); şeklinde yapmalısınız. Değişkeni decimal olarak tanımladınız ve klavyeden girilen değeri bu değişkene atayacaksınız o zaman çevirme işlemini Convert.ToDecimal(Console.ReadLine()); veya decimal.Parse(Console.ReadLine()); şeklinde yapmalısınız. Değişkeni char olarak tanımladınız ve klavyeden girilen değeri bu değişkene atayacaksınız o zaman çevirme işlemini Convert.ToChar(Console.ReadLine()); veya char.Parse(Console.ReadLine()); şeklinde yapmalsınız.Bunun örneklerini çoğaltabiliriz. 
Örneklere geçelim.
Örnek:
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
string ad;
Console.Write("Lütfen Adınızı Giriniz = ");
ad = Console.ReadLine();
Console.WriteLine("Hoşgeldin {0}",ad);
Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırıp Ekran çıktısını aşağıya yazın.
Örnek:
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
string ad,soyad;
Console.Write("Lütfen Adınızı Giriniz = ");
ad = Console.ReadLine();
Console.Write("Lütfen Soyadınızı Giriniz = ");
soyad = Console.ReadLine();
Console.WriteLine("Hoşgeldin {0} {1}",ad,soyad);
Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırıp Ekran çıktısını aşağıya yazın.
Örnek:
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
int sayi;
Console.Write("Lütfen Sayi Giriniz = ");
sayi=Convert.ToInt16(Console.ReadLine());
Console.WriteLine("Girilen sayi {0}",sayi);
Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırıp Ekran çıktısını aşağıya yazın.
Aslında yukarıdaki örnekte matematiksel işlem yapmıyoruz.Çevirmesenizde çalışır.Ama örnek olsun diye ben klavyeden girilen değeri sayısal ifadeye çevirdim.Çünkü dört işlem dersimizde bu sayılarla matematiksel işlemler yapacağız.Orada  çevirme işlemini yapmazsanız program hata mesajı verir.
Örnek:
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
double sayi;
Console.Write("Lütfen ondalıklı sayı Giriniz (ondalık için virgül kullanınız) = ");
sayi=double.Parse(Console.ReadLine());
Console.WriteLine("Girilen ondalıklı sayi {0}",sayi);
Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırıp Ekran çıktısını aşağıya yazın.
Aslında yukarıdaki örnekte matematiksel işlem yapmıyoruz.Çevirmesenizde çalışır.Ama örnek olsun diye ben klavyeden girilen değeri sayısal ifadeye çevirdim.Çünkü dört işlem dersimizde bu sayılarla matematiksel işlemler yapacağız.Orada  çevirme işlemini yapmazsanız program hata mesajı verir. 
Örnek:
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
int sayi1,sayi2;
Console.Write("Lütfen Sayi Giriniz = ");
sayi1=int.Parse(Console.ReadLine());
Console.Write("Lütfen Sayi Giriniz = ");
sayi2 = int.Parse(Console.ReadLine());
Console.WriteLine("Girilen sayilar {0} ve {1}",sayi1,sayi2);
Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırıp Ekran çıktısını aşağıya yazın.
Aslında yukarıdaki örnekte matematiksel işlem yapmıyoruz.Çevirmesenizde çalışır.Ama örnek olsun diye ben klavyeden girilen değerleri sayısal ifadeye çevirdim.Çünkü dört işlem dersimizde bu sayılarla matematiksel işlemler yapacağız.Orada  çevirme işlemini yapmazsanız program hata mesajı verir. 
Açıklama Satırları C# Console
Açıklama Satırı Ekleme:
// : Tek satırlık açıklamalarda yanyana iki slash ( // ) kullanılır.
Kullanımı:
kod satırı; // Gerekli açıklama
/*  */: Birden fazla satırdan oluşan açıklamalarda kullanabiliriz.Açıklama  /* ile başlar */ ile biter.
Kullanımı :
kod satırı; /*istediğiniz
kadar açıklama
yazın */
Bununla ilgili bir örnek hazırlayalım.
Örnek:
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
string ad;
Console.Write("Lütfen Adınızı Giriniz = ");
ad = Console.ReadLine(); //Klavyeden girilen ifadeyi ad değişkenine atar.
Console.WriteLine("Hoşgeldin {0}",ad);
Console.ReadKey(); //Bir tuşa basana kadar bekler.
/*Bu örnek program klavyeden girilen
ismin başına Hoşgeldin kelimesini ekler.
*/}}

Aritmetiksel Operatörler C# Console
Bu dersimizde sadece aritmetiksel operatörleri vereceğiz. Dört işlem örneklerini bir sonraki derstte (Ders 14),mod alma örneklerinide Ders 16′da vereceğiz.
Aritmetik Operatörler 
+ :  Ekleme işlemi için kullanılır.
Örnek : 
int x,y,toplam; 
toplam=x+y ;

- :  Çıkarma işlemi için kullanılır.
Örnek : 
int x,y,fark; 
fark=x-y ;

* :  Çarpma işlemi için kullanılır.
Örnek : 
int x,y,carpim; 
carpim=x*y ;

/ :  Bölme işlemi için kullanılır.
Örnek : 
double x,y,bolum; 
bolum=x/y ;

% : İki sayının bölümünden kalanı bulmak için kullanılır. (mod alma) 
Örnek : 
int x,y,kalan; 
kalan=x%y; 

++ :  Birer Birer Arttırma işlemi için kullanılır.   Daha önce ayrıntılı olarak anlatmıştık.
Örnek : 
 int x,y; 
x++; 
++y; 

– :  Birer Birer Eksiltme işlemi için kullanılır.   Daha önce ayrıntılı olarak anlatmıştık.
Örnek: 
 int x,y; 
--x; 
y--; 

Dört İşlem C# Console
Toplama İşlemi:  Toplama işlemi için + işareti kullanılır.
Örnek: Klavyeden girilen iki sayıyı toplayıp sonucu ekrana yazdıran programın C# kodlarını yazınız.
1.yol: işlemin sonucunu ilk olarak değişkene aktarıyoruz.Elde ettiğimiz sonucu ekrana yazdırıyoruz. (Tercih sizin ama 1. yolu uygulamanızı öneririm.)
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
int sayi1,sayi2,toplam;
Console.Write("Lütfen 1. sayı Giriniz = ");
sayi1 = int.Parse(Console.ReadLine());
Console.Write("Lütfen 2. sayı Giriniz = ");
sayi2 = int.Parse(Console.ReadLine());
toplam = sayi1 + sayi2;
Console.WriteLine("Girilen iki sayının toplamı = {0}", toplam);
Console.ReadKey();
}
}
Not: Ondalıklı sayılarında hesaplanabilmesi için değişkenleri double,float veya decimal tanımlamalısınız.
 2. Yol : İşlemi değişkene aktarmadan direkt ekrana  yazarken hesaplatabiliriz.
Örnek:
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
int sayi1,sayi2;
Console.Write("Lütfen 1. sayı Giriniz = ");
sayi1 = int.Parse(Console.ReadLine());
Console.Write("Lütfen 2. sayı Giriniz = ");
sayi2 = int.Parse(Console.ReadLine());
Console.WriteLine("Girilen iki sayının toplamı = {0}", sayi1+sayi2);
Console.ReadKey();}}

Çıkarma İşlemi:  Toplama işlemi için - işareti kullanılır.
Örnek: Klavyeden girilen iki sayının farkını alıp sonucu ekrana yazdıran programın C# kodlarını yazınız.
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
int sayi1,sayi2,fark;
Console.Write("Lütfen 1. sayı Giriniz = ");
sayi1 = int.Parse(Console.ReadLine());
Console.Write("Lütfen 2. sayı Giriniz = ");
sayi2 = int.Parse(Console.ReadLine());
fark = sayi1 - sayi2;
Console.WriteLine("Girilen sayıların farkı = {0}", fark);
Console.ReadKey();
}
}
Not: Ondalıklı sayılarında hesaplanabilmesi için değişkenleri double,float veya decimal tanımlamalısınız.
Çarpma İşlemi:  Toplama işlemi için * işareti kullanılır.
Örnek: Klavyeden girilen iki sayıyı çarpıp sonucu ekrana yazdıran programın C# kodlarını yazınız.
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
int sayi1,sayi2,carpim;
Console.Write("Lütfen 1. sayı Giriniz = ");
sayi1 = int.Parse(Console.ReadLine());
Console.Write("Lütfen 2. sayı Giriniz = ");
sayi2 = int.Parse(Console.ReadLine());
carpim = sayi1 * sayi2;
Console.WriteLine("Girilen iki sayının toplamı = {0}", carpim);
Console.ReadKey();
}}
Not: Ondalıklı sayılarında hesaplanabilmesi için değişkenleri double, float veya decimal tanımlamalısınız.
 Bölme İşlemi:  Toplama işlemi için / işareti kullanılır.
Örnek:Klavyeden girilen birinci sayıyı ikinci sayıya bölen ve sonucu ekrana yazdıran programın C# kodlarını yazınız.
Not : Bölme işleminde sonuç virgüllü çıkabilir.Bu yüzden bolum değişkenini double tanımladık.Eğer integer tanımlarsanız tam kısmı gösterir , virgüllü kısmı göstermez.double yerine float veya decimal tanımlama yapabilirsiniz.
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
double sayi1,sayi2,bolum;
Console.Write("Lütfen 1. sayı Giriniz = ");
sayi1 = int.Parse(Console.ReadLine());
Console.Write("Lütfen 2. sayı Giriniz = ");
sayi2 = int.Parse(Console.ReadLine());
bolum = sayi1 / sayi2;
Console.WriteLine("Girilen iki sayının toplamı = {0}", bolum);
Console.ReadKey();
}

Üs Alma C# Console
Üs Alma : Üs almak için Math sınıfının Pow özelliğini kullanıyoruz.Math sınıfını kullanmadan for döngüsüylede yapılabilir.Biz henüz for döngüsünü görmediğimiz için for döngüsü dersinde örnek olarak hazırlarız.
Kullanımı:
Math.Pow(Sayı,Üs);
Örnek:  24   (2 üssü  4)  işlemini yapıp sonucu ekrana yazdıran programın C# kodlarını yazınız.
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
double sonuc;
sonuc = Math.Pow(2,4);
Console.WriteLine("Sonuç= {0}",sonuc);
Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırdığmızda Ekran çıktısı aşağıdaki gibi olacaktır.
Örnek:    ilk değer olarak değişkenlere atanan sayı ve üsse göre işlemi yapıp sonucu ekrana yazdıran programın C# kodlarını yazınız.
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
double sayi = 3, us = 5, sonuc;
sonuc = Math.Pow(sayi,us);
Console.WriteLine("Sonuç= {0}",sonuc);
Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırıp Ekran çıktısını aşağıya yazın.
Örnek: Klavyeden girilen sayı ve üsse göre işlemi yapıp sonucu ekrana yazdıran programın C# kodlarını yazınız.
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
double sayi,us,sonuc;
Console.Write("Lütfen üssü alınacak sayıyı giriniz = ");
sayi = int.Parse(Console.ReadLine());
Console.Write("Lütfen üssü giriniz = ");
us = int.Parse(Console.ReadLine());
sonuc = Math.Pow(sayi,us);
Console.WriteLine("Sonuç= {0}",sonuc);
Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırıp Ekran çıktısını aşağıya yazın. 
Mod Alma (% işareti) C# Console
Mod Alma: Mod alma işlemi için % işareti kullanılır.İki sayının bölümünden kalanı bulur.
Kullanımı:
kalan=sayi1%sayi2;
Örnek: 56 sayısının 5′e bölümünden kalanı bulup sonucu ekrana yazdıran programın C# kodlarını yazınız.
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
int kalan;
kalan = 56 % 5;
Console.WriteLine("Kalan = {0}",kalan);
Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırıp Ekran çıktısını aşağıya yazın. 
Örnek: İlk değeri değişkenlere atanan sayıların bölümünden  kalanı bulup sonucu ekrana yazdıran programın C# kodlarını yazınız.
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
int sayi1=45,sayi2=13,kalan;
kalan = sayi1%sayi2;
Console.WriteLine("Kalan = {0}",kalan);
Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırıp Ekran çıktısını aşağıya yazın. 
Örnek: Klavyeden girilen iki sayının bölümünden kalanı bulup sonucu ekrana yazdıran programın C# kodlarını yazınız.
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
int sayi1, sayi2 , kalan;
Console.Write("Lütfen 1. sayıyı giriniz = ");
sayi1 = int.Parse(Console.ReadLine());
Console.Write("Lütfen 2. sayıyı giriniz = ");
sayi2 = int.Parse(Console.ReadLine());
kalan = sayi1%sayi2;
Console.WriteLine("Sonuç= {0}", kalan);
Console.ReadKey();
}
}
Programı çalıştırıp Ekran çıktısını aşağıya yazın.

Not: Herhangibir sayı  eğer ikiye tam bölünüyorsa yani kalan sıfır ise çift ,  ikiye tam bölünmüyorsa yani kalan bir  ise tektir.Bizde mod alma ( % işareti)  ile kalana bakıp tek veya çift olduğunu anlayabiliriz.Tabi bunun için birde if komutunu bilmeniz gerekli.Bu yüzden bu örneği if konusu anlatıldığında uygularız. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder